fredag den 3. juni 2011

Husets grønne favorit-salat

Okay, at gøre den til hele huset favoritsalat er måske også en påstand, når nu man bor i lejlighed og ikke har spurgt de andre i opgangen, men hvis de nu smagte den, så tror jeg de ville blive glade.
Egentlig ser jeg slet ikke mig selv som den store salatspiser, men når man sådan går og fotograferer sin mad, så bliver man jo også en smule klogere på sig selv, ikke?! Og vi spiser tilsyneladende ganske meget salat i det her hus denne lejlighed. Pt. ligger der 5 ubloggede salater i billedmappen. Dumt, når nu de burde deles. Og den i får nu er allerede ophøjet til klassiker her i huset. Den klær enhver grillaften og den smager af sommer.

Den kunne også hedde Grøn Salat med en slags pesto, ærter og nye kartofler.


Nye kartofler koges på Herman-måden. Altså rigeligt saltet vand, der skal ca en håndfuld til, krydderurter, her nogle godt gennemtævede persillestilke og nogle rester af ramsløg. Kartoflerne får 5 minutter og bliver så slukket, så de kan trække møre i vandet.



Imens begås en afart af pesto. Grønneren 2200 kærlighed havde ramsløg, så det grønne er halv ramsløg halv persille. Køkkenet var løbet tør for pinjekerner, når den slags skete i mit barndomshjem, skød min mor altid skylden på den fiktive Marie. Tror jeg også, at jeg vil begynde på. Opvaskemaskinen hed for øvrigt også Marie. Det kunne egentlig godt være en smule forvirrende. NÅ MEN. Pesto.

Ingen pinjekerner og ret få mandler, så der blev spædet med solsikkekerner. Det kan man godt i en snæver vending, men personligt kan jeg rigtigt godt lide mandler som base for pesto. Ost - Her en Grana Padano, men det kunne jo også være en ægte Parmesan eller den utrolig lækre Vesterhavsost. Olivenolie, min er meget kraftig, så jeg bruger som regel også noget god rapsolie. Salt, peber og den evige æbleeddike til syre. Jeg tilsatte ikke hvidløg til en start, da ramsløg kan klare sig uden. Endte dog med at smide et kvart solo-hvidløg i.



Færdigkørt pesto i Maggie, som min foodprocessor hedder. (Hvad fa'en er det med mig og pigenavne til elektriske hjælpemidler? Jeg elsker Maggie meget meget højt, så højt at jeg har tænkt mig at blogge kun om hende ved lejlighed.)


Her står salaten færdig i min salatslynge. Slyngen hedder ikke noget. Men jeg bruger den ofte til at fragte salat i gården, da låget er så praktisk. Den grønne bund er romaine-salat, kartoflerne er vendt med pesto'en og tilsat, det samme er ærter og forårsløg. Og så kan man pynte med mere ost. Enkelt - meget meget enkelt. Men også utrolig velsmagende til både bøffen og tvangspølsen, altså den pølse man SKAL have, når grillen nu er tændt. Man kan selvfølgelig købe en god glas pesto i en snæver vending, eller lave sin egen favoritversion over temaet. Lige meget. Det smager møggodt. Og så er det en af de få salater, der ikke bliver dødsyg af, at overnatte i køleskabet, så vi får faktisk spist resterne.


Lydmandens tallerken, mør økobøf, grøn favorit salat og grillet chili, som han spiser som slik pga. scoville-afhængighed. Kan man blive behandlet for det? Siger alligvel noget om salaten, at han har spist halvdelen af den, før han smagte på bøffen.


Tvangspølsen - På min tallerken og med riiiigeligt sennep. (kan du ikke få øje på Romaine-bladene? Om jeg fisker? Aner ikke hvad du hentyder til)

Ps: Bedsteveninden er begyndt at blogge. Det handler ikke om mad, men er voldsomt underholdende, så hermed en opfordring til at besøge The Dark Side: http://thisisreallyreallysilly.blogspot.com/

8 kommentarer:

  1. Godt at høre livstegn, jeg var begyndt at blive nervøs for at du og lydmanden testede nye versioner af rabarbercocktails, og at du var så underdrejet at du ikke ku' stave længere...
    Salat - uha, jeg trænger godt nok til noget sundt! Og jeg mener det .... så bare kom med flere. Den her ser nem og mættende ud ...

    SvarSlet
  2. Er i den grad underdrejet, men det er Distortions skyld. Og helligdage midt på ugen. Og Rosé. Der var det OG igen.

    SvarSlet
  3. Der er noget, der er gået min ellers trendspottende næste forbi! Nu hører jeg Distortions alle vegne - jeg er squ nok ikke målgruppe, men fortæl mig lige alligevel hvad det går ud på????? Hvad er jeg gået glip af at vide noget om? OG ellers var der ikke andet...

    SvarSlet
  4. I går gik du f eks glip af 200 meter langbord og tapas fra cofoco til en flad 50'er i Ravnsborggade. Og en hel masse musik og fest i gaderne. En slags Roskilde midt i byen.

    SvarSlet
  5. Hehe - mine forældres opvaskemaskine har altid heddet Maren :p
    Jeg har ikke selv fået døbt mine køkkenmaskiner, men vores bil kom meget hurtigt til at hedde Gumle :)

    Derudover ser den salat virkelig lækker ud - det kunne da godt tænkes at jeg skulle prøve at lave den en dag.

    SvarSlet
  6. Du føjter sgu da også hele tiden.

    Ps. Tak for at smide linket til min endnu ret jomfruelige blog.

    SvarSlet
  7. HDLL - Gumle alligevel? Der må høre en god historie med :-) Salaten er en sikker vinder, at den type hvor summen bliver større end de enkelte råvarer. Elsker sådan noget!

    Høsten - Føjt skal der til! Og så lidt. Link-love er vejen frem :-)

    SvarSlet
  8. Ser ud til at være en god opskrift - den salat skal prøves. Jeg fandt også denne lækre salat med laks og ærter: http://www.madopskrifter.info/frisk-gron-salat-med-laks-og-aerter/ - Rigtig lækker!

    SvarSlet