torsdag den 28. april 2011

Medicinerede rejer - så klamme er tigerrejer!

Har har faktisk planlagt at skrive et indlæg om, præcis hvor klamme tigerrejer er, men jeg er møgpresset på arbejdet og Ekstra Bladet er kommet mig i forøbet.

"Medicinerede rejer
De populære, store varmtvandsrejer som bliver solgt under navne som 'tigerrejer', 'kinarejer' og 'wannameirejer', bliver avlet på dambrug i Sydøstasien. Her vokser rejerne op trygt og sikkert i en kemikaliebalje tilsat en velvoksen dosis antibiotika.
Ellers kan farmerne risikere, at 'rejehøsten' bliver ødelagt af bakterier, som kan angribe rejerne mens de er små - en dyr risiko at løbe for farmeren. Overforbruget af antibiotika er med til at udvikle resistente bakterier, som kan give problemer for mennesker så vel som dyr.
Varmtvandsrejerne er på grund af deres produktion havnet på WWF's 'røde liste' over fisk, man ikke bør købe af hensyn til miljøet."


Og for at citerer mig selv:
"Imens kan man så messe "MSC MSC MSC" for sig selv, så man aldrig glemmer de tre små bogstaver, der er så vigtige, når man spiser fisk.

Fordi:
"MSC-mærket, Marine Stewardship Council, fødevaremærke, indført 2000 af MSC, Marine Stewardship Council. MSC blev grundlagt 1997 af WWF Verdensnaturfonden og Unilever med det formål at certificere bæredygtigt fiskeri og derved bl.a. undgå overfiskning. MSC-mærket er en blåstempling af, at den fangede fisk lever op til en række kvalitetskrav bestemt af bl.a. FN's organisation for fødevarer og landbrug" se (lidt) mere her: http://www.denstoredanske.dk/Mad_og_drikke/Levnedsmidler/Levnedsmiddelvidenskab/MSC-m%C3%A6rket "

Jeg har allerede skrevet en masse om Pengasius fisk lige her.

5 kommentarer:

  1. Du er bare SÅ GOD! Hvor er det fedt, du bruger en masse tid på at sætte dig ind i de her ting til glæde for os andre. Ja, det anede mig squ at de er så ulækre - øv, for lækkert er det og lige her går jeg dog lidt mindre ind for vigtigheden af god dyrevelfærd. Men det her lyder jo sundhedsskadeligt! Tak for at sætte fokus på de her vigtige sager
    Væmmelige hilsner :-)
    Marianne

    SvarSlet
  2. Kære Tante - Kender din blog ret godt, og er nu ret sikker på at du og jeg er ret ens. Det er noget med snusfornuft, ikke :-)

    Har faktisk lovet mig selv, snart at blogge om nogle hel uøko-15 minutters pastaretter, der ofte redder blodsukkeret her i huset. Du ved, der skal være en balance :-D

    SvarSlet
  3. Ha ha og smiler skævt til dig:-)- jepp med balancen!!! Må indrømme at jeg i dette øjeblik lige er kommet hjem efter mit første og meget lækre besøg hos en ØKOLOGISK frisør (og jeg dufter vildt godt og mit hår ser bedre ud end nogensinde:-)), OG nu har jeg så lige bestilt kina take-away til levering på matriklen, og sørme om jeg ikke ku' dy mig for at bestille indbagte rejer. Havde ellers lovet mig selv efter dit indlæg at jeg ikke ville røre dem mere!!!! Jeg er så SVAG! Jeg lover at jeg prøver at forbedre mig.
    Ha en smuk reje-fri weekend

    SvarSlet
  4. Men det er jo hele forskellen ikke, du er informeret og træffer et bevist valg. Og derfor vil du måske engang imellem vælge anderledes, og nogen gange vil du falde for de indbagte rejer. Mine er altid i sushi ;-)For jeg er slet ikke perfekt, men jeg vil gerne vide om min mad politisk korrekt, så jeg ikke gør noget galt hele tiden.... Lyder som om du har en god balance med håret :-)

    SvarSlet
  5. Tak for en god artikel.
    Jeg har dog lidt problemer med at finde rejer, hummer, krebsehaler mv. med dette mærke. Hvor køber du disse produkter henne?
    Mvh. Julie.

    SvarSlet