torsdag den 21. april 2011

Sødam Kylling på den Gammeldaws måde

Kyllinger er måske de dyr, der er blevet pint allermest for at vi danskere skal have noget at spise. Den konventionelle industris omgang med det stakkels dyr og deres æg er direkte skræmmende, og personligt ser jeg mig ikke for fin til at skule ondt ad folk, der står med lortekyllinger eller torturæg i indkøbskurven.

Men det er samtidig vigtig, at man som forbruger husker, at burhøns snildt kan ende deres liv i halv og helfabrikata, så det er nemt at støtte den dele af industrien, hvis ikke man er opmærksom.

Meeeen, man kan jo købe øko-boullion og holde sig langt væk fra færdige hønsekødssupper. Det er sgu også for nemt at lave det selv, så der er ingen undskyldning. Jeg har nævt det før og i får den lige igen: Der sker noget magisk, når man ikke bare putter kærlighed i maden, men også i råvarerne. Man behandler dem med respekt. Man spiser op.

Skønne Klidmoster har skrevet en masse om, hvorfor netop Sødam kyllinger er noget helt særligt. Det kan du læse lige her.
Sådan en Sødam Kylling lå og ventede i mit køkken og når det er forår som nu, så får jeg altid lyst til en god gammel klassiker. Stegt kylling med brun sovs og agurkesalat. Her får i min version:

Se hvor fin den er. 1900 gram godhed!

Kyllingen fik sit sidste leje, i en vanvittig smuk oval støbejernsgryde, som min søde mor har købt til mig i Sverige. Under dyret putter sig et par gulerødder, en pastinak, lidt løg og lidt ramsløg. Skindet på ylligen har jeg løsnet, og et par ramsløgblade eller 10 er smuttet op mellem  brystkød og skind, lidt god olivenolie dryppet over og godt med salt.


Dyret røg i ovnen på ca 200 grader til en start, efter et kvarter sænkede jeg til 175 grader og smed omkring 3 dl. vand i bunden af gryden og så puttede den sig ellers i saunaen i ca en time.



Imens lavede jeg agurksalat. Det er virkelig på slump. Fra jeg var helt lille sad jeg på køkkenbordet og piskede lagen sammen for min mor, når hun lavede agurksalat, så jeg ved præcis hvordan den skal smage. Du må prøve dig frem, men den skal være krads. Og den må gerne hive lidt i flere retninger.
En sjat lager-eddike (jeg havde ikke mere æble, men den er næste også for delikat) vel en lille dl. ca, halvanden sp.ske sukker, to stor nip salt og masser af nykværnet peber. Tæsk sammen m gaffel. Og så et lille tip jeg lærte af bedstevenindens mor - to fed hvidløg, hele eller i halve. Og her en smule dild.
   En agurk er befriet for kerner og skåret lidt tykkere end normalt og på skrå. Jeg kan nemlig godt lide, at der stadig er bid, når jeg spiser den. Men gør som du synes.


Jeg bruger ikke energi på at salte agurkerne og trække væske ud. Derfor må lagen gerne være krads. Og den skal kun akkurat dække, agurkerne smider nemlig noget væske. Så det skal nok gå. Lad den trække mens fuglen er i ovnen. Så er den klar.


Færdig trukket og fotograferet ved siden af det fine låg, der passer til den ovale støbejernsgryde.
Et stik med kniv på det tykke sted på kyllingen lige mellem lår og bryst viste at kyllingen skulle have et øjeblik mere end en time. Men først fiskede jeg den op og hældte væsken fra bunden og grøntsagerne op i en lille gryde. Kyllingen fik ca 15 min mere.


Imens kogte godheden fra gryden ind, her med et godt skud peber. Jeg har indimellem oplevet, at der ikke var meget smag i safterne. Så kan man give det en terning, men husk: ØKO!!

Kartofler kogte møre, mens jeg lavede sovsen. Et par dl. af den indkogte fond spædes med mælk rørt med maizena. Smages til med sødt, salt og peber. Og en smule kulør (må man ikke bruge kulør? Hvis nogen ved hvorfor vil jeg gerne have det at vide!)



Kyllingen blev parteret i 10 stykker. Hvis den er bleg nogen steder, så kan man give den en hurtig tur under grillen. Men kyllingen kan blive tør af alt det varme. Det er dog ikke en udpræget risiko med Sødam Kyllinger


Et billede af den endelige tallerken. Sovsen var ikke sort. Jeg sværger. Men selvom vi faktisk ejer et ret godt kamera, så er jeg bare ikke inde i rutinen med at hive det frem. Det er stadig nemmere at bruge mobilen, men mon ikke der kommer bedre og bedre billeder på bloggen med tiden. Som i kan se, er der lagt op til er seriøs prinsebøf.

Dette er kun første del af kyllingens endeligt. For der blev naturligvis kogt mere fond og masser af kød til overs, men det må i læse om en anden dag.

4 kommentarer:

  1. Det pureste guf! Sådan en kyllerylle fortjener virkelig en god behandling - mormor ville ha' været stolt ;-)

    God påske til dig og dine.

    SvarSlet
  2. Totalt. Som kylliger skal smage, men ikke gør længere!

    SvarSlet
  3. Hvor er det smart at bruge skindet som 'kogepose', i de fleste opskrifter jeg kender skal man krydre skindet udvendigt, og så er det begrænset hvor meget glæde man får at det, når man som jeg ikke spiser skindet... Men hvordan løsner man det - hiver man bare lidt i det, eller er der et trick?

    SvarSlet
  4. Man kan typisk hive lidt i det, og så forsigtigt føre fingre ind imellem brystkød og skind fra begge ender. Det slipper ikke altid helt, men nok til at man kan smide urter derind.

    SvarSlet