onsdag den 6. april 2011

Sten, papir og saks i supermarkedet

"Hvem skal jeg knalde med, for at få noget msc-mærket torskerogn i den her biks??!", råbte jeg i dag, da jeg stod frustreret og sur i den lokale Netto. Eller selvfølgelig råbte jeg ikke det, men jeg havde lyst til det, og det tænkte det virkelig højt!

Nu hvor jeg er blevet nyhellig, bliver jeg hele tiden testet af øko-guden, for hvad trumfer hvad?
Jeg vil gerne spise sundt, økologisk, bæredygtigt og med tanke på dyrevelfærd og kvalitet, men de fem ting er ikke nødvendigvis det samme. Og det er helt uden af nævne økonomien.

Lydmanden aka kærsten er opvokset på en gård i 60'erne og 70'erne, ikke overraskende har det givet ham et indimellem specielt forhold til mad. Manden er ikke kræsen. Gudskelov. Så havde vi ikke holdt så længe. Men han vil meget hellere spise grønt end kødorgie, og når han skal have kød, så skal fedtprocenten helt i bund.

Sådan har jeg det sådan set også, når det gælder den hakkede, men hvad så hvis valget står mellem konventionelt hakket 3-7% eller øko-hak 16-18% ? Okay, den er nem nok, øko vinder (når jeg handler)! Men hvad så hvis økokødet er fragtet til Danmark, mens den konventionelle er dansk?

Så er der tomater. Man bør jo slet ikke spise dem nu, men er det bedre at spise danske tomater end spanske tomater? Well, det er straks værre. Det koster seriøst i Co2-regnskabet af kører tomater fra Spanien til Danmark, men det er faktisk stadig bedre, end at købe danske, der er blevet bombet med elektrisk lys for at blive røde. Så her vinder de spanske. (med forbehold)

Jeg skal have fisk, to gange om ugen. Jo, jeg skal. Men skal jeg så købe Pengasius fileter, 600 g for 25,- for at få fisk og bide i mig, at jeg ikke kan finde msc-mærket torskerogn, selvom jeg tilbyder min krop i pant?! Nej, jeg skal da ej, jeg skal til en ordenlig fiskehandler, men de kan være svære at finde.

Ost. JEG MÅ HA OOOOOSTT. Jeg elsker ost! Der er vildt gode øko-oste, men der er også mange, der er ligemeget. Jeg skal bruge en skæreost. Den skal smage af noget. Den skal ALTID være i mit køleskab og jeg har endnu ikke fundet et øko-variant, der trumfer min favoritost. Skal jeg så undvære?

Rødbeder er dejlige. Det samme er kål, men tre måneder i træk er det hardcore. Så vil man gerne have en lille mango, eller måske asparges eller rød peber. Er det okay, at de eksotiske frugter og grøntsager tager en flyver op til mig, bare de er øko?

Fiber. Det er godt for mig. Det skal jeg have, for mit blodsukker er ikke venner med mig og det svin skal lære ikke at messe med min fornuft. Skal jeg så købe det virkelig fiberrige lavkalorie knækbrød, som jeg har lært at elske, eller skal tage et øko-produkt i stedet??

Kød. Åh kød. Friland eller øko? Spiser jeg øko fordi jeg tror fuldt og fast på, at øko-kød er sundere end ting med GMO, eller er det vigtigst at dyrene har det godt? For så er friland jo helt ok...
Har du brug for lidt info for at tage stilling til konventionelt kød vs friland eller øko så finder du det her

I har nok fanget min pointe: en tur i supermarkedet er lidt ligesom en omgang sten, papir og saks inkl. folk der går i vejen, for hvad trumfer hvad?

Økologisk, bæredygtigt, dyrevelfærd, MSC eller økonomi - Hvad trumfer for dig?

4 kommentarer:

  1. Wow... Det var godt nok mange spørgsmål!
    Super god blog der Frk Skjold!

    Økonomien i daglidags shopping er jo så individuel som noget kan være. Der er jo folk der har råd, men ikke vil bruge alle de skillinger på øko, folk der ikke har råd og alligevel gør det, og så alle de andre et sted der imellem. For mit eget vedkommende handler jeg helst hos mine fire små specialbutikker (bager, slagter, ostemand og fiskehandler) der alle ligger dejligt tæt på hinanden og mig... Om det så skal være friland eller øko... Hmmm, der må jeg nok indrømme at friland tiltaler mig mest af to årsager: 1) Dyrevelfærden har med sikkerhed været i top, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet for øko og 2) Det smager altid godt, hvilket heller ikke altid er tilfældet for øko... Min egen lommefilosofi siger mig at hvis jeg køber mine ting hos de små, kan jeg være nogenlunde sikker på at der ikke er alt for mange pesticider i min håndværker og at min lammekølle ikke stammer fra en batch på 8 af "Dolly's" oldelam...
    Når det så er sagt, er der jo intet der smager som økologisk mælk fra sønderjyske "Naturmælk" -Jeg drikker ikke andet, og er fuldstændig uterlig når der er udsolgt :-)
    Konklusionen må, for mit vedkommende, være at dyrevelfærd og kvalitet vejer højere end religiøst at følge det lille "ø"

    Skal vi så ta' den Mojito?

    SvarSlet
  2. Mr. S

    Noget at tænke over. TAK! Er du sikker på mojotos? Menuen til i morgen er også ret skøn, hvis ellers du kan finde den et sted på siden. Og sikkert meget bedre end hvad du får i de varme lande :-)

    SvarSlet
  3. Altså, nu er jeg jo en høflig og veltilpasset støder, så hvis deter mojitos du byder på, er da dem vi skal ha'! Favoritterne i syndens verden er single malt whiskey og bajere :-)

    Jeg har fået en fremragende kok, som laver de dejlig mad til mig, så ham passer jeg på kan du tro... Men ingen tvivl om at din menu til i morgen er misundelsesværdig ;-) Bon Appetit!

    SvarSlet