onsdag den 18. maj 2011

Charter-helvede & et par tips til Grækenlands-rejsende

                                      Rhodos by-   En del af fæstningsværket omkring den gamle bydel

Jeg har været i helvede. Virkelig. Charter-helvede. Eller okay, fair nok, så er Grækenland jo heller ikke værre og så er en rejse med et større dansk rejseselskab jo heller ikke mere slem, men det var nu alligevel ikke en oplevelse som vi gentager med det første.

Big-ass sejlbåd, der netop var ankommet fra Maldiverne. Dyret kan chartres for 200.000 euro om ugen!! Se så er Charter jo noget hele helt andet!

Jeg elsker at researche, sådan har det altid været, og så er jeg også en smule nærig. Altså ikke på den måde, hvor det virkelig gælder, men jeg kan godt lide at gøre en god forretning. Derfor bruger jeg altid en del tid på finde og sammensætte det helt rigtige tilbud, når vi skal på ferie. Men ikke denne gang. Da Lydmanden og jeg i marts sad og frøs efter omkring 354 måneders vinter, begyndte vi at planlægge den næste smuttur.

Meget litteratur og souvenirs giver indtryk af, at det var netop her Kolossen på Rhodos skrævede over indsejlingen til Madraki-havnen. Det er ikke korrekt. Den stod inden i byen.

Vi holder meget af forlængede storby weekender og overvejede Tallinn. Men så var det jo, at vi frøs. Og at vinteren havde varet i 678 måneder og pludselig kunne jeg godt bære ideen om migselv i badedragt foran fremmede. Og da det også var muligt at få et seriøst godt tilbud, så sprang vi på en pakkerejse til Rhodos by. Mens vi forsikrede hinanden om at Rhodos by jo er gammel, og en slags by, og hvidløg er dejligt, og varme, og G&T's, og ikke mindst, at vi ikke har nogen børn, der ville lege med andre menneskers børn og som følge deraf ville tvinge os til at tvangssamtale med disse børns dødsyge forældre aften efter aften.

En del af anlægget omkring Temple of Grandmasters aka Tempelridderne

Så langt så godt. Rhodos. I de to måneder der gik, fra vi bestilte, til vi skulle afsted nåede jeg at blive mere og mere træt af selskabet, der solgte os rejsen. Jeg har modtaget uendelig mange mails om det virkelig kunne passe, at vi ikke skulle have morgenmad hele ugen for 350,- pr person? Og det kunne virkelig passe. Da vi tjekkede ind på hotellet spurgte vi hvad prisen var på morgenmaden? 7 euro for en dag, 6 euro pr dag for hele ugen. Se hvis man regner det igennem svarer det til, at morgenmaden en hel uge koster 42 euro eller ca 315 kr. Synes måske nok liiige det er i overkanten, at Spies skal nappe 35,- for at sælge nogle andres varer.

Hotellets terrasse, hvor mange en Mythos blev nydt i selskab med norske Morten og hans smukke kone Berit

Morgenmaden tjekkede vi forøvrigt ud dag 1. Den var noget hø. Vi spiste i stedet morgenmad på den cafe, der lå overfor hotellet og kostede 5,5 euro alt inkl. og så skulle den ikke spises inden kl 11. Heh!!

Hotelkatten Skibib, som de fodrer om vinteren for at holde på ham. I det hele taget var jeg positivt overrasket over den måde, de vilde hunde og katte blive behandlet på. Selvom jeg en enkelt nat måtte tude lidt over en syg kat vi havde mødt. Jeg kan godt lide Skibibs joker-smil!

Rejseselskabet mente også, at det var strengt nødvendigt at de gentagende gange tilbød os bus fra lufthavn til hotel. Pris tur/retur 150,- pr person. Og udsigten til at sidde i tvangsbus med utallige andre, der skulle af alle mulige steder med deres bagage. I stedet tjekkede jeg taxapriserne på Rhodos og det var en god ide. De har nemlig fixed prices. Fast pris fra lufthavn til Rhodos by 22 euro. eller ca 165,-. De 15 kroner var virkelig godt givet ud. Vi havde pakket ud på værelset, nydt altanen, taget en skyller og havde klædt om til at gå ud i byen, da de andre passagerer begyndte at ankomme til hotellet. HEH!

 Strandpromenaden i Rhodos By på vej mod spidsen af øen iklædt smagfuld højrød VW Eos

Det var min første tur til Grækenland og Lydmandens fjerde. Rhodos er et af de steder i Europa, der har allerflest solskinstimer og derfor har det også været et populært rejsemål i årtier. De har stort set ikke regn i 6. måneder, så det er en sikker vinder, hvis man vil være brun. Og det vil man jo gerne.

 Kønt motiv fundet i stille sidegade i den gamle bydel

Desuden har Rhodos By den gamle bydel, der er omkring 3000 år gammel og i dag er en del af Unescos verdenskulturarv. Men bydelen er også noget særligt, fordi den i allerhøjeste grad er levende, fordi der stadig bor mennesker. Her er virkelig kønt og smukt, især når man søger om i de små gader, hvor det ikke vælter med turistfælder, men det er også i den gamle bydel at jeg var mest skuffet.

 Turistet hovedgade i en gamle bydel

Grækerne grundlage civilisationen, nogle af de allerstørste tænkere var grækere, demokrati stammer fra det land. Så hvorfor F***** er det, at når jeg går rundt i den gamle bydel (og også andre steder i byen) at de forsøger at sælge mig plastik-kopi-skrammel, lortemad og på alle måder står og hiver i mig, i håb om, at lokke mig til at bruge mine penge på noget værdiløst eller i bedste fald, noget der er grotesk overprissat?!

Til eksempel: Det absolut værste mad jeg fik dernede, ikke medregnet morgenmaden på hotellet, var en gang slouvaki. Det var elendigt. Og prisen var 8 euro. Til sammenligning valgte Lydmanden en gang slouvaki, da vi sad på den bedste restaurant vi kunne opdrive på vores rejse. Pris 8,50 euro. Man kan altså ikke bare vælge det billigste skammel fra, og så på den måde sikre sig en eller anden form for kval.

 Torv i den gamle bydel, hvor man for alt i verden skal undgå øjenkontakt, hvis ikke man vil prakkes noget på

Jeg skal forøvrigt nok skrive meget mere om den fantastiske restaurant Tamam, hvor vi endte med at spise flere gange og hvor jeg blev så overvældet af Mousakaen, at jeg fik tårer i øjnene. Der er åbenbart en første gang for alt!

Lindos - utrolig smuk og endnu en Unesco bevaret by. Helt sikkert en tur værd og så føles det lige en tand mindre turistfælde. Måske fordi det ikke er tilladt at bygge hotellet i byen, men derfor kan man stadig bo der i et af de omkring 2000 private værelser, der bliver udlejet

Med til historien om Rhodos hører også, at flere af de andre rejsende på hotellet, som jo selvfølgelig var vildt søde - Især Morten og Berit fra Norge! Tak for hybelkaninerne -  også kunne fortælle, at priserne var stedet voldsomt bare det seneste år. Jeg vidste godt, at Grækenland som følge af den økonomiske krise har sat afgifterne på alkohol op med op til 60% smart nok, for så er det turisterne, der betaler noget af gildet, og hvorfor skulle de ikke det?!. Men 4 euro for en lokal øl og 6 for en drink - så skal man altså ikke længere væk end til Hamburg for at få det billigere. Smid så det yderst svingende madkvalitet med i bunken og den noget aggressive jagt på ens penge og så kan jeg godt få en mistanke om, at en del danskere vil svigte Grækenland til fordel for langt billigere rejsemål. Jeg tror - og håber - at der skal et kvalitetstjek til, for så vil Rhodos blive rigtig dejlig.

Lidt mere Lindos. Den lille strand. Åååhhh det vand var lækkert!

Den næstsidste dag lejede vi en bil (heller ikke via Spies, HEHH!) og kørte til Lindos og gennem bjergene. Her fandt jeg noget kærlighed til landet, for der er virkelig vanvittig smukt, når det ikke bliver spoleret. Tak for det! Og som i kan se, på det billeder jeg har drysset udover dette indlæg, så er det virkelig kønt. Men jeg tror bare ikke, at det bliver til endnu en charterferie for os de næste par år.

 Miniput-kirke fra det 14. århundrede. Fanget i Lindos.

Jeg kan virkelig godt lide papegøjer. Desværre har mine katte det på samme måde

7 kommentarer:

  1. Velkommen hjem :O) Kær kat!Er den på øen endnu...eller blev den smuglet med hjem?

    SvarSlet
  2. Det lyder til I havde en lidt mere fornøjelig tur på Rhodos end vi selv havde :P
    For et par år siden tog vi ud at rejse charter for første gang og efter at have brugt næsten 20.000 kroner på en uges all-inclusive er vi enige om, at vi ALDRIG mere skal til Rhodos. Ihvertfald skal vi aldrig mere bo i en spøgelses-hotel-by og aldrig mere have all-inclusive, for disse hoteller ligger jo lige midt ude in the middle of nowhere og skønt udsigten var skøn, var horden af tyskere og tysk aftenshow på stor scene 50m væk på hotellets grund, knap så skøn... jeg har ikke noget imod tyskere, men 95.000 af dem på 1 hotel som KUN vil snakke og spise og tiltales på tysk - OGSÅ på deres hoteller - nej tak, så er jeg kraft**** skredet for good. Synes Rhodos' gamle by var meget smuk men du har helt ret, man skal holde øjnene nede på fødderne og kun løfte blikket, når man skal fotografere! ;-)

    SvarSlet
  3. Stinne - skibib er der endnu! Vi ringede hjem og talte med Prutten og hun svor, at skifte låsen, hvis vi kom hjem med en kat mere.

    Hottie - åhåh. Ixia?? Der spadserede vi nemlig ud en dag og jeg var rystet!! For nu i helvede hvor var der dog ucharmerende. Vi overvejede et split, om vi skulle tage all-inclusive, men jeg kunne ikke rumme tanken om 3 måltider om dagen på det samme sted og med de samme mennesker omring mig. Det er jeg meget lykkelig for i dag. For jeg er helt enig, vi havde faktisk en helt okay tur :-)

    SvarSlet
  4. Velkommen hjem. Næste gang vil jeg med. Jeg overlever ikke en uge uden dig som selskab på Facebook!

    Selvom jeg synes, det er lidt spøjst, at du sidder og græder over Mousaka. Jeg har en gang grædt over en gulerod, men det var fordi, jeg fik den i øjet.

    SvarSlet
  5. Hørsten - Irish Coffee er livsfarlig. Man kan miste et øje! Jeg havde skaffet en afløser og du var lissom i tunesien uden mig og spille blond bombshell! Hævn!!

    SvarSlet
  6. @Frk. Skjold: Nej, ikke Ixia - jeg har nok fotrængt navnet efter alle traumerne. Men det var på østkysten ved jeg - en lille "næse", der stak ud i havet. Eller måske i krumningen af en næse, sådan ca. midt på. But don't do it!!!

    SvarSlet
  7. Har engang haft kandis fra en irish et meget forkert sted...spillede ikke blond bombshell, spillede blond kom-da-bare-og-tag-mig-på-røv-og-patter-midt-på-gaden-fremmede-klamme-lorteluder-mand, not very nice, never again. Synes forresten ikke lydmanden er en god afløser ej heller er jeg en god afløser for ham, vi bør nydes sammen, ikke hver for sig, lidt ligesom rødbede og leverpostej.

    SvarSlet