fredag den 27. maj 2011

Midnat Natmads blues

Det er fredag, det er sent, og jeg er ingen steder. Eller det er jeg jo. Jeg er hjemme. Men det er fredag, og det er måske nok en smule uvant. Årsagen til at jeg sidder hjemme på en hellig fredag og drikker rød sodavand, er en stor fødselsdagsfest i morgen med studiekammerater, som jeg skal være frisk til. Men det er en sidebemærkning. Og det er det næste faktisk også.

For jeg drikker faktisk rød sodavand. Sådan en skrig-rød Hindbær Light, fra Netto. Ved ikke helt hvad det er med mig og Netto, men den der lillehjerne har det med at tage over, og glemme alt hvad jeg har læst og lært. Så nu sidder jeg og svømmer i aspartam - Det er fandme dumt, når nu det stads er så giftigt. Faktisk stødte jeg i sidste uge på noget, der indikerede at aspartam er medskyldig i Golfkrigssyndrom. Det er noget med måde stoffet bliver nedbrudt på, som er sket fordi light-sodavand netop under golfkrigen er blevet opbevaret forkert. Men det er ikke noget jeg har researchet ordentligt, så lad være med at tro på alt hvad jeg siger. Hvis jeg bliver klogere, skal jeg nok blogge om det.

I ren vanvid tænkte jeg - jamen så kan jeg vel blogge om E-numre. For der er jo helt sikkert nogle af dem, der ikke er sådan helt uhyggelige. Glem det. Det er jo umuligt sådan liiige at tvinge et velresearchet indlæg og de små spilopper ud af ærmet. Men hvis nogen skulle have lyst til at se lidt på de lange fine navne, der gemmer sig bag E-numre ligger der info her: http://www.e-numre.dk/

Men det, som at, det hele jo i virkeligheden handler om, er mad. Og mad er der for lidt af for tiden. Lydmanden knokler nonstop, og så er jeg bare ikke god til at lave mad til mig selv. Jeg har selvfølgelig et par baghånds indlæg liggende i min billedmappe, men jeg har alligevel mest af alt lyst til at vise jer, hvad jeg spiste tidligere.


På Rhodos lejede vi en bil for at køre til Lindos, og vi valgte den lange vej hjem gennem bjergene. Her mødte vi en gammel græker, der på den mest vindblæste top solgte honning fra sin bil. Jeg købte to glas, men burde have købt ti. Denne er en Pine, om det skal oversættes som pinje eller fyr, er jeg ikke helt sikker på. Den er rund a la karamel og meget lækker. Det andet glas er en klassisk krydret timian-honning, der kommer til at smage fantastisk på blåskimmelost.


Græsk yoghurt, friske jordbær, et par forsigtige vrid peber og så ca. 2 t.ske pine honning! Denne dessert kommer til at slå koldskål og jordbær med fløde med længder i vores køkken denne sommer.
Det er i sandhed det pureste guf.
- Og faktisk er der til en portion mere ude i køkkenet. Mon ikke det vil fungere glimrende som natmad, tror lige jeg skal prøve....

2 kommentarer:

  1. E162 (Rødbedefarve) er fx. temmelig ufarlig... :-)

    Lise

    SvarSlet
  2. Det har du nemlig helt ret i. Og E 100, tror jeg den hedder, er gurkemeje. Heller ikke voldsomt skadeligt, medmindre man går ind i snakken om, at gul-farve kan manipulerer os til at tro, at der f eks er æg i noget. Meeen sådan er der så meget :-)

    SvarSlet