tirsdag den 24. maj 2011

Marias Aubergine-ruller med Feta

I det laaange indlæg om restaurant Tamam på Rhodos, skrev jeg om Marias Aubergineruller og den helt utrolige tomatsovs hun laver. Jeg har forsøgt mig i eget køkken, da det lykkes på acceptabelt niveau.


Først tomatsovsen. Marias er den bedste, jeg nogensinde har smagt, så jeg forsøgte naturligvis at genskabe den. Hvis du har en opskrift, som du foretrækker, så brug den. Men det, der gør Marias til noget særligt er, at den kun smager af tomat. Helt rent og uden dikkedarer. Så tanken var, kun at bruge smagsgivere, der kunne fremhæve, ikke spille deres egen rolle.


En Bakke gode cocktail-tomater og et par store almindelige blev skåret i tern og et halvt lille løg. En klat smør til fedme, et par sp.ske hvidvin til syre, lidt salt, sukker og få vrid peber. Intet andet. Det fik lov at koge ned ved svag varme i halvanden time. Og så blendede jeg. Det var ret tæt på Marias.


Så var det Auberginerullernes tur. En stor aubergine blev skåret i skiver og grillet i ovnen. Her begik jeg en monsterfejl. Jeg var for sulten og gav dem ikke længe nok. De skal være helt møre!!!


Maria griller sine, det var derfor jeg forsøgte mig i ovn. Men hvis der en dag alligevel er gang i grillen så brug den eller smid dem på en pande.


En blok ko-feta skåret i lige så mange bjælker, som der var aubergine-skriver. Jeg har her drysset dem med en smule oregano. Det er ikke strengt nødvendigt.


Rul de møre auberginer omkring fetaen og smid det hele i ovnen i ca 5-7 min ved 200-220 grader, så fetaen bliver gennemvarm.


Så toppede jeg med min version af tomatsovsenog gav det hele et par minutter mere i ovnen. Så kunne de ligesom lære hinanden at kende.


Inden servering toppede jeg med revet vesterhavs-ost, men anden ost af god kvalitet kan gøre det. Og så lidt nyhakket bredbladet persille.


Vi spiste rullerne med hvidløgsbrød. Brød grillet i ovn, gnedet med hvidløg, dryppet med den gode olivenolie og drysset med ramsløgsalt.
Rullerne kan fint spises som let og vegetarisk sommeraftensmad, indgå som en af mange retter til et meze-bord eller blive en fin forret. Bare husk ikke at lade sulten løbe af med dig, så rullerne er helt møre ;-)

2 kommentarer:

  1. Uh, det skal jeg sgu prøve at lave - det ser labert ud ;-)

    SvarSlet
  2. :-) Smager også rigtig godt, når bare man ikke bliver alt for utålmodig og lader sulten løb af med sig før de er helt møre.

    SvarSlet