torsdag den 19. maj 2011

Man ved man er hjemme i Danmark når....

... Man går fuldstændig amok i gode danske retter. Jeg har slået mig grotesk i tøjret over at være charter-turist, og så kunne jeg jo sådan set bare have ladet være, ikk?! JO, det kunne jeg, og jeg har bedt mig selv om at lukke røven utallige gange, når den lille stemme indeni har pebet over, at jeg nu tilhører typen der klapper når flyet lander.

Og jeg er sgu da heldig, når jeg ikke har større problemer, end at leve med, at jeg købte en pakkerejse. Jeg ved det, jeg ved det.... Men altså. Der er sgu sket noget underligt. For jeg er VIRKELIG blevet dansk af den uge. Normalt er menuerne herhjemme rimeligt etniske i deres tilsmagning, men der skal åbenbart bare en uge med græsk salat til, så spiser jeg som hele min jyske familie.

For man ved at man er hjemme i Danmark, når det første man gør på Nørreport, er at købe en ristet med det hele! Uhm!

Irmas Karrysild m løg, tomat, æg og RUGBRØD

Og man ved, at man er hjemme i Danmark, når man efter den ristede fiser ned i Lagkagehuset for at købe rugbrød, hvorefter man jodler over i Irma efter Karrysild - Som jeg ellers aldrig spiser udenfor december måned, men som tilgengæld var vildt gode. Og MSC-mærkede.

 Hakke-Jørgen. Så mødes vi igen

Ligesom man er hjemme i Danmark, når der bare må en hakkedreng på menuen. Selvom den her er en smule moderne med en tomatkompot (løg,tomat,hvidvin smides på panden, når bøfferne er ved at være færdige. Koger sammen og smages til med sødt, salt og peber) og så lidt grøn salat og skønne kartofler.

Aaah Rødspætte, skyllet ned med sovs og Urquell

Og skulle der bare være den allermindste tvivl, om man virkelig var helt hjemme i Danmark, så kan sådan en frisk rødspætte med kartofler og persillesovs, da helt sikkert overbevise en.

Det bliver en spændende forlænget weekend. Måske drister jeg mig ligefrem til at snige noget chili i maden igen!

2 kommentarer:

  1. Altså, jeg indrømmer gerne jeg er en gammel dame med dertil hørende føde!! Mangler squ bare en cerut og et tørklæde om håret, der er bundet i nakken!! Ja,det sidste er vigtigt at få med. Ha ha.... det er hyggeligt at vise mormormad frem, håber du har nydt den. Godt at stå ved sine rødder og godt at være åben for andre kulturer!

    SvarSlet
  2. Du kan tro jeg har nydt det :-) Også forsøgene udi den perfekt rabarbersirup til Mojitos.

    SvarSlet