tirsdag den 31. maj 2011

Integrations Cocktail eller Tantens sødesure Rabarber-Mojito

 Jeg har tidligere skrevet om rabarbersaft og kompot i dette indlæg http://uaegtemad.blogspot.com/2011/05/araber-kompot-saft-og-sprut-boble-drik.html. Det er også i dette indlæg, at historien om at rabarber herhjemme hedder arabere bliver fortalt, som igen er skyld i overskriften på dette indlæg. 

Den gang gav Bloggeren Tante Sød mig en udfording om at begå den perfekte Rabarber Mojito. Onde onde Tante Sød. Det har drillet mig helt åndssvagt, men nu bliver det ikke bedre. Så dette er altså noget så usædvanligt, som et blogindlæg om noget, der ikke er lykkes fuldstændig. Men derfor vil jeg nu alligevel skrive om det, for undervejs opstår der ting, der smager helt ufatteligt godt! Så selvom jeg en gang har skrevet om hvordan man begår Saft og Kompot af en enkelt gyde rabarber (og andre blogger har også været igang) så har jeg denne gang pillet ved opskriften. Så here goes:



4 rabarberstængler blev skyllet og skåret i små stykker af max en halv centimeter og en lime bliver befriet for noget af dens skal. Jeg Elsker skallen fra citrusfrugter. Deres parfumerede smag er utrolig. Af ukendte årsager kan jeg godt lide, hvis strimlerne er laaange. Da jeg var barn, pillede jeg altid klementiner, så skallen lignede en elefant. Jeg er åbenbart stadig åndssvag.


Op i en gryde, på med ca. en halv liter vand, skal og så saft af to lime (de kogte ikke med, det var bare for at illustrere) og så 3 sp.ske rørsukker. Jeg smed låget på og tændte. Der er jo ingen grund til at smide smagsstoffer op i himlen (endnu ihf.). Da gyden var i kog, slukkede jeg og lod den stå i ca 10 min.



Og så siede jeg kompotten fra. Den endte livet i en rabarber-koldstål. Den opskrift dukker snart op. Men jeg har også tidligere spist den på yoghurt, med ost eller til en god kylling med brun sovs.



På det her tidspunkt har man så også en skøn saft. Lime og rabarber er gode kammerater. Men jeg ville gerne begå en sirup til Mojitosne og den skulle gerne indeholde smagen af mynte også. Saften kom tilbage i gryden, fik et par skefulde sukker mere (smagsløg er her vigtige) og kom på blusset uden låg i ca. 10 min.



Nu havde jeg så en tynd sirup med MASSER af smag fra lime, rabarber og rørsukker. Allerede her er den virkelig lækker, men der skulle mere til. En stor håndfuld skyllede mynteblade kom i gryden, der ved samme lejlighed fik et låg på og blev slukket. Det stod og trak i 10-15 minutter.


Oh lalaaaaa - Se det fik siruppen helt op at synge. Lav den og spis den på is, som en spiral i koldskål, en anderledes lage i frugtsalat, på jordbær, eller tynd den med danskvand (og måske lidt vodka) til en sommer forfriskning af de særlige. Hvis ikke du vil gå hele vejen til sirup, kan du bare lade nogle mynteblade fusionere med saften, når du første gang sier den.



Ud af mine anstrengelser kom der ca 2,5 del sirup, som igen blev siet, denne gang fri for myntebladene, og derefter kom på en skoldet flaske og med i gården. Vi skulle grille og de kul bliver bare hurtigere klar, hvis man nyder en drink imens.



Rom i glasset, med masser af is, en stang mynte til pynt og et sugerør i passende festlig farve.



Siruppen på. Jeg endte med at bruge det hele til  to drinks, så det bliver næppe sådan jeg bruger den igen. Men dette var jo en bunden opgave fra Tante Sød og så lystre man! (Det er lydmanden, der anes i baggrunden)



Top med dansk vand og nyd. Hvordan smager den så? Jamen det er jo ikke sådan, at rom nogensinde har ødelagt noget, men den er alligevel ikke perfekt. Alle de fine nuancer, der er i siruppen forsvinder desværre en smule. Måske en lys rom ville gøre en forskel, men en anden gang holder jeg mig  nok til vodka og danskvand, til den tid har jeg forhåbentlig også besluttet mig for navnet: Integrations Cocktail eller Tante Søds Rabarber?

13 kommentarer:

  1. Ærgerligt at den ikke helt blev som du vil have den. Jeg overvejer om du måske kunne have noget godt ud af at lege med den her i stedet for sirup:
    http://mads-madglad.blogspot.com/2011/05/rabarberlikr.html

    Umiddelbart ser jeg to muligheder. Enten tager du den "kedelige" måde og tilsætter rabarberlikør til rom, lime og mynte i selve mojitoen eller du prøver at lave likøren med en hvid rom - hvis du kaster dig ud i det er jeg i hvert fald interesseret i at høre hvordan det er gået ;-)

    /Mads

    SvarSlet
  2. Nøøøj, hvor er du bare sød, sjov og supertjekket! Tænkt, at du tog min udfordring op. Det er jeg virkelig smigret over. Jeg vil tage det som en stor ære, hvis du vil tænke på den som Tante Sød Rabarber. Hmmm, så har jeg allerede fået det image - at frugt skal smækkes sammmen med SPRUT for at være interesseant!!!! Ærgeligt, ærgeligt at den ikke blev helt god efter rommen var knaldet ned til den skønne sirup. Jeg har også kun Havana Club på lager, men skulle måske investere i en hvid rom.
    Jeg har jo klart den forpligtelse nu, at jeg også selv afprøver din opskrift - og lytter til dine erfaringer OG til det som Mads foreslår. Du kan roligt regne med at høre fra mig igen:-)
    Nu har jeg så kun det problem, at jeg stadig ikke har fundet en løsning på, hvordan jeg stiller kage frem på min blog????????????
    Rabarberkram fra Tante Virkelig Glad

    SvarSlet
  3. Mads Madglad - Det er en ualmindelig god ide med en rombaseret rabarberlikør. Vil have et fadebur og en gård a la plum nu, for jeg drømmer om at fremstille alt muligt af den type.

    Tante - Du har bare at lave den!! I første forsøg lavede jeg forøvrigt en klassisk mojito med lime og mynte, hvor jeg så tilsatte rabarber-siruppen. Det dur heller ikke. Bare hvis du bliver fristet :-) Men selve siruppen er virkelig læks!
    Skal forøvrigt hilse og takke mange gange fra lydmanden. Han er en meget villig forsøgskanin!

    SvarSlet
  4. Nå, men jeg havde netop ellers tænkt det der logiske med lime, mynte og sirup. Tror du ikke du allerede VAR fuld, da du smagte det? Kan det virkelig smage ikke-godt? Jeg er stadig en smule fristet, men tror da ellers i det store og hele på din dømmekraft!
    Du er da mega-heldig at have en lydmand der frivilligt er testperson - du hilser endeligt tilbage. Nu har jeg jo opdaget at du ikke kan stå for at få udfordringer. Vi ku' lave sådan en I Dare You leg? Udfordre hinanden på skift? Nej, nu er det jeg skal lære at holde min mund!
    Happy day

    SvarSlet
  5. Tante - Jeg tænkte præcis det samme, men faktisk så smager de to versioner nogenlunde ens. Ikke sådan grimt, men heller ikke med alle de fine noter af råvarerne som en god mojito ellers har...

    Og du kan være helt rolig. Jeg skal nok finde en udfordring til dig!!

    SvarSlet
  6. "Da jeg var barn, pillede jeg altid klementiner, så skallen lignede en elefant."

    Photos, or it didn't happen.

    (for hvordan fanden kan en klementin ligne en elefant?)

    SvarSlet
  7. For filan SMS (sej forkortelse, det har du tænkt over, hva?) - Hvor pokker skal jeg finde bæredygtig økoklementin på denne årstid?
    Du må nøjes med links. (der samtidig viser, at jeg ikke er den eneste, der er åndssvag)

    Elefant: http://www.artmur.com/images/artistes/Fresh-Paint/Angie-Hostetler.jpg

    Men man kan også lave mennesker: http://theneonzee.typepad.com/.a/6a01156f958876970c011570a6a980970b-800wi

    eller hvad med en frø: http://s1.hubimg.com/u/1279916_f520.jpg

    MUHAHAHAHAHA!

    SvarSlet
  8. Ehm, havde ikke lige regnet med, at du tænkte på "elefant" i overført betydning...

    (jf. billedet, som meget lidt ligner Babar, elefanternes konge, men til gengæld meget meget ligner noget andet ;-) )

    Men sej mand!

    SvarSlet
  9. Overført?? Du troede at jeg i sluthalvfjerserne sad i Esbjerg og byggede rigtige levende elefanter af klementiner?
    Og den der tilsmudsning af Babar er bare upassende. Der er ligesom stødtænder ikke?!!
    Du er jo et beskidt menneske! ;-) I LIKE!

    SvarSlet
  10. Babarøkoklementiner ER den nye panda!

    (Melder mig frivilligt som tester af andre cocktails i pinsen)

    SvarSlet
  11. Høsten - jeg vidste det, du tager mig bare for min alkohols skyld.
    Overvejer nu en klementin drink.

    SvarSlet
  12. Eller en Babarmojitos, mmmmm most elefantkød blandet med rom og mynte.

    Selvfølgelig tager jeg dig kun for din alkohols skyld og fordi du laver god mad.

    SvarSlet
  13. Min mor spørger, om du har prøvet at lave araber-komplot? (Ja. Jeg ved ikke, hvad det er, men hvad ved jeg om mad....)

    SvarSlet