torsdag den 7. april 2011

Butternut Squash suppe m egne indvolde og creme fraiche

ÅÅååh at vågne op til et kilo asparges, 600 gram gudesmuk torsk og to MONSTER-bøffer på sit dørtrin. Dejligst!! Så er det næsten til at holde ud, at klokken er 06.00 og man skal på arbejde. Hvorfor er det liiige at über-B-mennesket her, pludselig laver noget arbejde om de vildeste morgenmennesker i denne verden?!

"Oookayyyy, du møder kl 03.00 af lyst???" - fandme heldigt at de er så søde!

Nå men altså. Jeg har jo ligesom lovet jer noget mad. Jeg har lige spist en rugbrødsmad m ost. Det holder ligesom ikk helt vel? Så er der den svenske pølseret som firma bød på i kantinen. Avs, det vil øko-guden ikke bryde sig om. Men hov. Hvis liiiige jeg kan ryste et billede ud af min telefon... 2 sek....

                                                        * 2 timer senere *

                                                        TAaaadaaaahhhhh

                                         Butternut Squash suppe m egne indvolde og creme fraiche
Man tager:

Tænd ovnen på ca 180 grader
Skær butternut spuash 4-6 både og put i bradepande (uden kerner)
Fjern det værste fnuller fra kerner og dump dem i et hjørne af bradepande
Dryp med din gode olivenolie og din favoritsalt

Bag ca 25-30-45 minutter. De skal slippe deres skind, når man beder dem om det, og de må gerne få lidt brun og bagt farve.

Mens de bager, bader man:
2-3 persillerødder skåret i passende stykker i
ca 1 liters penge af den gode hønsefond/bouillon
(der kan virkelig sniges nogle burhøns i sådan et produkt, så tjek om den er lødig)
4-5 fed hvidløg (de bliver jo milde)
evt chili

Når Butternutten er mør plumpes kødet op til persillerødderne.
(ja, jeg glemte alt om løg, du må meget gerne putte nogen i, men læs bare videre)
Blend som om der ikke er et i morgen, smag til med salt, peber, evt lidt syre. Jeg kan godt lide æble eddike.

Hæld i skål og top med creme fraiche, her er det den smukke lysegule Thise Mejeri. Rigeligt med purløg (lugter da lidt af løg) og drys med de bagte kerner. *uuuhmmmm*

Og nu er det jo ikke fordi, at jeg ikke ved, at det er forår, men det smager godt, og det kan jo være at det regner en dag, og Lydmanden har taget kameraet med til Tyskland. Slemme Lydmand. Men i nat kommer han hjem, og så kan han tage nogle gode billeder af de bøffer i morgen. HA!

Hader egentlig af princip "sjove" kædemails, men jeg er faktisk alligevel lidt glad i låget over den, som jeg netop modtog fra Chefveninden, der fra nu er kendt som Overdommeren, da hun engang havde tjansen som Overdommer på verdens sejeste tv-program.
   Nu er hun über-mega-sej nybagt mor til nr 2 = 2 blebørn på en gang = ingen søvn de seneste 6 uger. Og godt på vej Stockholm Syndrom, for hun kan faktisk lide sine gidselstagere.
   Jeg bliver ved med at forvente, at der kommer et brev fra dem med krav om løsesum, men de kan ikke nå postkassen om så de står ovenpå hinanden og jeg kan ikke tyde deres tegninger.

Men altså den seje Overdommer sendte mail, der endte sådan her:

"Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely, and in an attractive and well preserved body, but rather to skid in sideways, chocolate in one hand, wine in the other, totally worn out and screaming 'WOOO HOOOOO what a ride!"

Ha' en dejlig aften!

10 kommentarer:

  1. Pænt lækker suppe den der - selvom jeg et øjeblik var bekymret for, hvis indvolde der var i :-D

    SvarSlet
  2. :-) Et ublu forsøg på at vække nysgerrighed på madblogs.dk, jeg indrømmer!

    Den er god, men ikke i nærheden af Tickets som jeg savlede over inde hos dig igår. Hyggeligt at se dig her.

    SvarSlet
  3. Man skal ikke undervurdere sjove overskrifter - det var en fornøjelse at læse :-D

    Og mange tak - glad for, at du kunne lide stemningsrapporten :-)

    SvarSlet
  4. :O) Det virker!!! Helt fantastisk og super opskrift! Matematikeren.

    SvarSlet
  5. Stinne - hvad er det dog du har gjort...

    Piskeris, har nydt den og resten af din blog!!

    SvarSlet
  6. Var nu også ret vild med denne del af mailen:
    "If you can't be a good example ~ then you'll just have to be a horrible warning.
    ~Catherine~ "
    Måse ikke det helt rigtige på en madblog, men ganske opbyggeligt når man har udsigt til at skulle opdrage børn i mange år fremover ;-)

    SvarSlet
  7. Tror du ikke, at de ender med, at de opdrager dig?! Hov, tror du det var løsesummen A ringede om idag?

    SvarSlet
  8. Aha, nu må jeg lige indsparke en fodnote: Jo altså, denne her suppe så spændende ud, at jeg gik på jagt efter sådan en dims. Jagten førte mig til en grøntsags pusher, som viste sig at have sølvbeder! En overset grøntsag i det danske køkken. Pludselig huskede jeg lykken ved friskrøgede ørreder med nye kartofler, og stuvede sølvbeder. Så nu er jeg NØD til at købe en røg-ovn før påske ferien. Alt dette på grund af din blog! Sååå deee, hvem lokker hvem? Ok hvis jeg ikke havde lokket sig ud over kanten til blogland, så havde du ikke skrevet så henrivende om suppen, og så var jeg ikke kommet i en eksotisk grønthandel, og havde ikke fundet sølvbeder…Universet er et mærkeligt sted...
    Matematikeren aka Stinne

    SvarSlet
  9. HAHAHAHAHA!! Jeg har selv store planer medn røg-ovn, så når du finder en der dur og er billig, så sig lige til. Så skal jeg nok lege med den for bloggens skyld :-D

    SvarSlet