søndag den 10. april 2011

Skønne kys

En mere end almindelig god grund til at begå sin egen mayo er resterne (ja, jeg bruger rigtige gok-æg). Sådan et par æggehvider kan blive til de skønneste Kys-kager, som de hed i mit barndomshjem, og hvis man så tilsætte lidt (meget!) mørk chokolade, så er det dejligst.



Man tager:

2 æggehvider
ca halvanden dl sukker (evt lidt mindre, hvis ikke man bruger bitter chokolade)
et nip salt
ca 1 t.ske eddike
100 gram meget mørk chokolade. Grofthakket

Sørg for, at alt er pinligt rent for er der noget tjums eller fedt i æggehviderne, så er det allerede for sent og de kan ikke blive stive. Æggehvider op i skål, smid saltet i, PISK! tilsæt sukker lidt efter lidt. Når hold-skål-over-hovedet-uden-at-få-æggehvide-masse-i-hovedet-testen kan genneføres med succes, tæves eddiken i (skulle eftersigende være det, der gør kyssene/marengsen sej i midten), vend så den grofthakkede chokolade i. Sæt på plade. Jeg lavede 10 store.

Bag/tør i ovn v 125 grader i ca 45-50 min. De skal lige præcis knække, når man presser på dem, så er de sådan skønt-skicky-tyggegummi-agtige inden i.




De kan sagtens bages endnu mindre. Eller endnu bedre. Lav stor bund, top med flødeskum eller is og alle de sommerbær du kan komme i nærheden af, når vi når den tid. Der er ikke et øje tørt!

DET ER FORÅR!!! Min næse er rød og jeg har INTET fornuftigt lavet hele weekenden. Til gengæld er kvarteret nu gennemdalret af utallige spaserture og mere end en fadøl er nedlagt. Og så har jeg købt badedragt.
   Fornuih***** hvor er det ikke en rar oplevelse. Så står man der med figurspejl, ligbleg og behåret iklædt spandexligende materiale. Det burde man bare ikke byde sig selv. Men jeg skal på charterferie. Også grænseoverskridende, men da vi for en måned siden talte om, hvor næste smuttur skulle gå til, faldt i pladask for mulighed for sol og sommer. Nu glæder jeg mig som en åndssvag til at klage til guiderne over, at der er hvidløg i alting og råbe "SÅ SKAL DER CHARTRES OP FRA SLAAAAP!!!" hvergang jeg får chancen.

4 kommentarer:

  1. Det var Rhodos i skulle til, ikke? Hvor på øen skal i bo?
    Pyh jeg er glad for at jeg købte badedragt sidste år - så er der da en chance for at man kan nå at få bare en lille smule farve herhjemmefra, inden man er nød til at kaste sig i dragten og vise sig frem foran andre på sydens strand...

    SvarSlet
  2. Jeps og det er i Rhodos by. Satser selv på at smører mig ind i farve, Sidney Lee-style inden jeg skal i den!!

    SvarSlet
  3. FYI - apropos sten/saks/papir: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/landbrugsdyr/fjerkr%C3%A6/Aeggeguide.pdf
    knus herfra

    SvarSlet
  4. Takker!! Endnu en øjenåbner!

    SvarSlet