mandag den 25. april 2011

Noget om CO2 ekvivalens og Madblogger-Katte

"Uhm, hvor ser det lækkert ud!
Men da jeg zoomede ind for rigtig at nyde synet af de skønne bøffer, så jeg at der stod:
CO2 ekvivalent 16,4/kg oksekød
Er du mon kvinden der kan opklare hvad det betyder? ;-) "

- den kommentar valgte chefveninden aka overdommeren at smide til et af mine indlæg. Jamen taaaaaak for det Miss D. For i første omgang var det jo ret simpelt af svare på, det betyder sådan set bare, hvor meget Co2 i kilo, der er udledt for at producere oksekødet.

Det var jo nemt nok.... eller.... For så var det jo, at jeg tænkte - Er det meget co2?? Og så begyndte jeg at sidde og læse op på fødevarernes CO2 ekvivalens, fordi jeg meget gerne vil skrive et indlæg til bloggen om det. JESUS!! Og ikke på påske-måden, men som i hvad-fanden-er-det-nu-jeg-har-rodet-mig-selv-ud-i??? Hold nu kejle, det er ikke sådan liiiige at gennemskue en tidlig påskemorgen.

Jeg har længe gået og drømt om et Co2 mærke til fødevare, men efter jeg har læst op på emnet, kan jeg godt se hvorfor det er nærmest umuligt. Efter at Lydmanden og jeg sådan rigtigt er begyndt at tage stilling til hvad vi spiser, er vi nemlig nået frem til, at en af de ting, der betyder mest for os, er at maden ikke forurener mere end nødvendigt. Men åh pis, det er svært.

Også fordi, at så står Lydmanden og jeg i Netto og ser på tomater og så siger han,
"Nu er danske drivhustomater jo langt mere forurenende end spanske frilandstomater"
"AMMENALTSÅ", peb jeg, mens jeg tog mig til hovedet i et forsøg på, at stoppe det fra at eksplodere. Jo ikke noget der er nemt at undgå i Netto, hvor overload i den grad er fremtrædende.

MEN ALTSÅ - Han er ret, viser min research. Og der kommer mere om det. Og en fin Co2-madpyramide, som jeg har stjålet. Jeg skal bare lige begå noget kildekritik og sådan.

Så. I mellem tiden.

Har ALLE madbloggere katte?? Seriøst - mit kongerige for en madblogger med en hund! Og ikke en madblogger på en gård, det tæller ikke, der skal man have hund og de har garanteret også katte.

Jeg har naturligvis også katte, selvom jeg jo bestemt mener, at jeg er en uægte madblogger og i dag synes jeg, at i skal møde dem. Det er nemlig meget nemmere at smide et par nuttede billeder op af dyr, end at skrive seriøst om Co2 ekvivalens.

Mao, 4 år. Han er det yngste medlem af familien. Rolig og tyk (ca. 5 kg.) . Madglad og sød. Han elsker at blive kløet på maven og har sådan en ting, hvor han ligger på ryggen med spredte ben. Det får ham til at ligne Onslow fra Keeping Up Appearances. Af samme årsag har vi i årevis drømt om, at snige ham i en lille netundertrøje og lange ham en minidåseøl, bare for at tage et billede af ham.

Han er ikke særligt vild med rejer, men grønne oliven er derimod hans favorit. Hvis ikke jeg er vågen, kan han endda finde på at hoppe op på bordet og drikke olivenlagen. Fandme en underlig kat. For øvrigt vil han sidde på skøddet af mig hver morgen, når jeg drikker min morgenkaffe, bare lige for at have en morgen-stille-stund... tror jeg.

Prutten, 8 år. Hun hedder faktisk ikke prutten, men hun er pisseligeglad med, hvad vi mener hun hedder, hun lystre alligevel kun på prutten. Basta. På alle måder en bestemt dame. Hun blev reddet i en skov på Langeland, da hun var alt for lille og af samme årsag er hun ikke en særlig harmonisk kat og vejer kun 3 kg.. Hun kan f. eks ikke lide mennesker, sådan rigtigt. Altså hun elsker mig, og kan holde Lydmanden ud. Andre skal bare pisse af. Det respektere jeg hende ret meget for.

I får hende lige igen, for hvad hun ikke har i indladende charme, har hun i udseende. Så smuk, at dyrlægen mener hun skal være model og så elegant, at hun kan springe alle de steder hen, som hun drømmer om. Hun er for øvrigt ikke særligt forelsket i Mao, det er som om, at hun ikke helt forstår, hvorfor vi skal have et kæledyr i familien. Vi tre mennesker havde det jo så fint inden han kom. Men på det sidste er hun begyndt at vaske ham, når de spiser.

Og til sidst en historie (som jeg sikkert ikke husker 100% rigtigt)
Skuespillerinden Zaza Gabor er på besøg hos den legendariske talkshow-vært Johnny Carson. Zaza har en kat på skødet og siger:
"Would you like to pet my pussy?"
Hvortil Carson svarer
 "I'd love to, but you'll have to remove that damn cat"

13 kommentarer:

  1. Fantastisk citat! Haha. Og hvor er dine katte skønne, specielt "Prutten" er smuk som bare pokker.
    http://cocoogco.blogspot.com/ har i øvrigt en hund ;)

    SvarSlet
  2. FUNDET. Jeg har en madblog bor IKKE på en gård med i et forstadsområde. Og så har jeg slem slem kamphund. Ingen kat her. men jeg gad god. altså kat.

    SvarSlet
  3. Jeg har ingen kat, men det er vist mest fordi jeg har en allergisk mand.
    Det er et par fine eksemplarer du har det - og nej jeg kan heller ikke finde rundt i CO2 junglen.
    Derfor spiser jeg ikke købe tomater, kun dem jeg selv har sået og passet og plejet, og nåeh ja så smager Købetoamter bare ikke af noget når man har prøvet sine egne.

    SvarSlet
  4. Aaargh, men hvad gør jeg nu. Jeg begik jo sådan set min første give-away, da jeg lovede mit kongerige for en madblogger med hund. Og så finder i en begge to.

    Så hvem skal dog have mit kongerige bestående af: én møgsur kat, én tyk kat, én Lydmand, der får ens hovede til at eksplodere i Netto?!!

    Og ja Bitten, hun er virkelig fin!!

    SvarSlet
  5. Åh Randi, bare jeg havde hjemmeavelede. Forsøgte mig i vindueskarmen forrige år, men aldrig har smagt så ligegyldige tomater!

    SvarSlet
  6. Skæppeskønne katte! Har en stor forkærlighed for røde katte og har so far haft 7. Prutten minder utroligt meget om vores Trixi som heller ikke forstår vi har valgt at dele vores hjem med andre katte.

    Glæder mig til at læse dit indlæg om CO2. Tænker selv på det hver gange jeg spiser en rød bøf :-)

    SvarSlet
  7. KlidmoNster (som min bedste veninde kalder dig :-)) Måske det er grå katte, der har nykker?!

    SvarSlet
  8. Der står faktisk i regulativet for madbloggere, at man SKAL have mindst to katte... *hæhæh* ;-)

    Skønne katte du har - og så er det altid sjovt at høre om, hvilke nykker andres katte har, så man bliver bekræftet i, at det ikke bare er ens egne, der er helt bimsede ;-)

    SvarSlet
  9. Der ER helt klart en mærkelig - men næsten hver gang sikker - sammenhæng mellem det at blogge om mad og huse en kattepelsraket. Jeg lagde mærke til det, da jeg startede, men har stadig ikke et bud på en rationel forklaring på det hehe (og jeg er skam selv en del af statistikken)

    :) C.

    SvarSlet
  10. Ja nu er du på den. hvordan sender man det mon med posten:-)

    Jeg har skam en stor kærlighed for katte. vi har indtil nu haft 3 stk. den sidste blev syg og i den forbindelse aflivet for ja lidt over et år siden.

    Jeg er normalt ikke rasist. men katte og hunde skal SKAL være røde.

    SvarSlet
  11. Piskeris - Det er nemlig, det de er - BIMS! Men det er så hyggeligt, med deres hjerteslag i huset.

    Carla - Måske vi bare har meget kærlighed at gi' af. Det er både katte og mad jo. Ren kærlighed.

    Heidi - ja, hvordan filan gør jeg det. De kan jo ikke engang være i papkasse med hinanden?! (Har også et øøømt punkt for røde pelse!)

    SvarSlet
  12. Kære Frk. Skjold.

    Nu har jeg flere gange forsøgt at lægge en kommentar - uden held. Derfor prøver jeg blot lige nu en lille test for at se om Google har løst problemet :-)

    SvarSlet
  13. Kære Tante :-) Det gik da meget godt. Har altså manglet dig i blogland

    SvarSlet